Ploštěnky - nepřátelé krevetek

Ploštěnky (Turbellaria), jsou živočichové, kteří jsou v souvislosti s krevetkami skloňováni velmi často. Někdy jsou díky latinskému označení některých zástupců nazývány Planárie, anglicky Planaria. Do akvária si je můžeme zanést s rostlinami či živočichy a zpočátku jejich přítomnost neregistrujeme, protože žijí skrytým – nočním životem. Ve chvíli, kdy vylézají za potravou za dne, je jich v akváriu již většinou mnoho. Na rozdíl od vnitřních parazitů krevet jsou poměrně častým nepřítelem, proti kterému někdy bojoval snad každý krevetkář, který má krevetky delší dobu.

Vyberte obrázek na serveru...S parazity uvnitř krevet (bílý útvar v krevetě na fotografii) se setkáváme spíše zřídka

Ploštěnky se v akváriu množí většinou proto, že v akváriu zbývá krmení, kterým se přes noc živí. První, nad čím bychom se tedy v boji proti nim měli zamyslet je množství krmiva, které dáváme krevetám.

Vyberte obrázek na serveru...                                          Past na ploštěnky s lapenými ploštěnkami                                                   Zdroj: shrimpnow.com

Čím jsou ploštěnky nebezpečné? Především tím, že mají na sobě sliz, který krevetám vadí, svým způsobem je „štípe“. Někde jsem četl poměrně pěkné přirovnání: „Ryba či kreveta žijící v akváriu s namnoženými ploštěnkami se cítí asi jako člověk v jednom domě s vosími hnízdy". Některé druhy ryb (gupky, rájovci apod.)si s ploštěnkami poradí – požerou je. Jiným rybám (zvláště pak potěru) dělají ploštěnky problém stejně jako krevetám. Pokud svou velikostí nebudou ryby krevetám nebezpečné, jsou menší mladé živorodky duhové a další rybky možnými bojovníky proti ploštěnkám. Dále existují pasti na ploštěnky – většinou plastová lahev, kterou seřízneme a horní část vložíme do spodní části naopak. Dovnitř vložíme krmení (hovězí srdce, nítěnky, patentky apod.). Přes noc do pasti ploštěnky vlezou, ven ale nemohou.

Vyberte obrázek na serveru...Zde je patrná typická kosočtverečná hlava ploštěnek

Problém výše uvedených způsobů likvidace ploštěnek je ten, že není stoprocentní – vždy v akváriu nějaká ploštěnka zůstane. Tyto způsoby by tedy měly být používány pouze při větším zamoření akvária před tím, než aplikujeme přípravky, o kterých budu psát níže.

Vyberte obrázek na serveru...Ploštěnka lezoucí do ulity plže

Prvním přípravkem, který byl a stále je používán proti ploštěnkám je Flubenol. Stejně jako přípravek Panacur funguje spolehlivě i na nezmary a další drobné nežádoucí živočichy v krevetkáriích. Flubenol i Panacur jsou léky, které jsou na lékařský předpis k dostání u veterinárních lékařů. Fungují na chemické bázi – zastaví růst všech buněk, ploštěnky během několika dnů zahynou. Při aplikaci těchto léčiv musíme dbát na přesné dávkování a je důležité si uvědomit, že při úhynu mnoha živočichů (ploštěnek, mikroorganismů, nezmarů apod.) dojde k narušení biologické rovnováhy v akváriu. Proto je dobré před aplikací přípravků zbavit se ploštěnek výše uvedenými mechanickými způsoby likvidace.

Vyberte obrázek na serveru...                                                     Ploštěnka lezoucí po krevetě                                                          Autor fotografie: Chris Lukhaup 

Zde ještě upozorním, že vybírat ploštěnky ručně je málo účinné – při poškození, rozmáčknutí či roztržení dojde k růstu všech částí a ploštěnky se (podobně jako nezmaři) takto nepohlavně rozmnoží.

Vyberte obrázek na serveru...Dospělá ploštěnka

Dávkování Panacur: Zakoupíme Panacur, který má 250mg účinné látky (Fenbendazolu). Jde o bílé pilulky. Jedna pilulka, ve které je právě těch 250mg fenbendazolu se rozdrtí a je následně potřeba prášek rozpustit bokem ve vodě a následně vlít do akvária – ideálně vlijeme dávku po celé hladině. Tato jedna pilulka vystačí na 400 - 450 litrů vody. Znovu zdůrazňuji, že není žádoucí dávkovat více a ani méně. Při předávkování může dojít k úhynu plžů i krevet. Po cca 5ti dnech je potřeba vyměnit cca 30 – 50% vody v akváriu a aplikovat znovu. Vzhledem k tomu, že tímto nezabijeme vajíčka, je potřeba po 3 týdnech léčbu opakovat s tím, že již stačí aplikovat přípravek jen jednou, po pěti dnech již dávku neopakujeme, naopak budeme se snažit nastoli rovnováhu v akváriu zvýšenou filtrací v ideálním případě přes filtr s aktivním uhlím.

Vyberte obrázek na serveru...600g balení práš

U Flubenolu je postup podobný s tím, že se používá 5% Flubenol – prášek a dávkujeme jej 0,2 gramu prášku na 100 litrů vody. Opět je potřeba prášek předem protřepat ve vodě, aplikovat na celou hladinu a opakovat vše tak, jak je psáno u Panacuru.

Vyberte obrázek na serveru...Panacur s obsahem účinné látky 250 mg Fenbendazolu

Posledním přípravkem, který bych chtěl zmínit je přípravek No planaria. Jde také o chemii, nicméně alespoň trochu přírodě blízkou. Je to výtažek z betelové palmy, u kterého není problém s přesnějším dávkováním. U přípravku je dodávána malá lžička. První den dávkujeme 1 lžičku na 50 litrů, druhý den 0,5 lžičky a třetí den 0,25 lžičky na 50 litrů. Po třech týdnech léčbu zopakujeme.

Vyberte obrázek na serveru...Při nadměrné aplikaci léčiv mohou vznikat mutace a deformace zárodků a mladých krevet

Výše uvedené návody jsem osobně mnohokrát vyzkoušel a všechny přípravky fungovaly spolehlivě. Úhyn krevet či dalších živočichů nastal vždy jen v případě, že se mi nepodařilo zpět nastavit biologickou rovnováhu akvária, případně, když jsem zkoušel dávky zvyšovat. Při zvyšování dávek vzniká zvláště u Panacuru a Flubenolu problém s mutacemi a deformacemi krevet – viz obrázek.

Vyberte obrázek na serveru...Přípravek No planaria

Přeji všem mnoho úspěchů v boji proti ploštěnkám v krevetkáriích.

Komentářů 97 | Přidat komentář | Chronologicky

Zobrazeno: 21-40 z celkem 97
první | předchozí | následující | poslední

Rasťo
18.03.2019 22:33:56

Áno, máte pravdu. Skôr ako ste odpovedali, tiež som na nete dohľadal, že kôli menšej veľkosti a okrúhlemu tvaru "hlavičky" to budú práve Rhabdocoela. To ma celkom teší. Pôvodne som uvažoval o endlerkách (10-12 ks) čo by do malého akvária bolo tak akurát. Ktovie či by im chutili :-)  Tie pávie očká mi začínajú vŕtať v hlave, neuvažoval som pôvodne o nich. Ešte som čital, že aj borarasky zvyknú pomôcť :-)  Ďakujem za potešujúce slová, dobrú noc.

odpovědět »

Milan
15.11.2018 17:51:54

 Dobrý den, v krevetárku se mi objevily takové malé blešky, na internetu jsem našel, že by to mohly být lasturnatky. Jsou pro krevety škodlivé? A jak se jich zbavit? Díky moc za rady.

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
16.11.2018 07:49:09

 Ony krevetám přímo neškodí (že by je napadaly apod.). Je to podobné jako s plži apod. Takže není dobré, aby se přemnožily a škodily nepřímo tím, že budou svou přítomností v nádrži čerpat kyslík, produkovat organický odpad atd. Pokud vnímáte, že je v nádrži pár jedinců, vůbec to nevadí. Pokud je jich tam více, je potřeba se zamyslet nad příčinou jejich výskytu. Častou příčinou bývá přebytek krmení, kterým se pak tito živočichové, kteří jsou v nádrži "navíc" živí. Přípravek, který by hubil jen lasturnatky se pravděpodobně nevyrábí, alespoň jsem o takovém přípravku neslyšel. JL.

odpovědět »

Michal Kročil
29.10.2018 17:56:50

 Dobrý den, použil jsem přípravek no planaria dle návodu. Ploštěnky na skle se již po 12 ti hodinách od první dávky začaly pomaleji a jinak pohybovat. Během druhého dne jsem již žádnou neviděl a myslím že třetí dávku jsem dal zbytečně.Bohuzel musím říct že podobné změny v chování jsem viděl i u krevet, třetí den se téměř nepohybovaly, většina seděla na dně. Vyměnil jsem tedy 50L vody( mám 300L nádrž) a jejich chování se pomalu začíná vracet k normálu,začínají opět hledat potravu. Teď k tomu proč to píšu, napočítal jsem asi 8 mrtvých nebo téměř mrtvých krevet Red Crystal 4. den po první aplikaci přípravku. Nemyslím si, že jsem nedodržel  dávkování dával jsem spíše trochu méně, přesto to některé krevety usmrtilo. Buďte tedy opatrní já jsem zvědav co v akváriu uvidím zítra.. 

odpovědět »

Petr Školař
18.09.2018 10:32:34

 Dobrý den,
jsem nucen aplikovat No Planaria.
Našel jsem tu dost rozporů s následným odkalením nebo výmenou vody.
Jak je to tedy po poslední dávce Planaria? Za jak dlouho odkalit nebo jen odsat vodu?
Díky

odpovědět »

Jiří Libus
18.09.2018 12:16:12

 Dobrý den, opatrnější chovatelé odkalují hned čtvrtý, pátý den po první aplikaci. Všechny ploštěnky jsou v tu dobu mrtvé a odkalením pomůžete ulevit zatíženému ekosystému. Následně po třech týdnech aplikujete ještě jednou, abyste odstranil ploštěnky, které se vylíhnou z vajíček v substrátu a opět cca po týdnu od první aplikace odkalíte dno a vyměníte vodu. Nemá příliš význam nechávat planarii v substrátu dlouho. 
Pokud nádrž po aplikaci vypadá stabilně, nebo pokud ploštěnek nebylo mnoho, tak není nutné odkalovat, ale je to zkrátka dost individuální - proto jste zřejmě našel více různých názorů.
Držím pěsti s bojem proti ploštěnkám.
JL.

odpovědět »

Petr
06.06.2018 07:30:06

 Dobrý den,po nastražení pasti se chytne tak okolo 5 ks. Moc ploštěnek asi nemám a všechny mají jen několik mm.
Váhám s použitím No Planaria. Mám čerstvě vylíhlé krevetky a asi 8 samiček co nosí vajíčka. Nevím jestli by jim to neuškodilo.Díky za radu

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
06.06.2018 10:05:39

 Dobrý den, v případě, že těch ploštěnek není mnoho, tak bych s No planarií počkal. Přeci jen zastaví růst buněk všech jednobuněčných organismů a může dojít k výkyvu v nádrži, což by neprospělo samičkám s vajíčky.Zkuste dále vyměňovat návnadu v pasti a postupně lovit, omezte krmení nebo nějaký organický odpad, ze kterého mohou mít ploštěnky prospěch a pokud to půjde dobře, ustoupí samy, ale definitivně tedy pouze s použitím pasti pravděpodobně nezmizí...

JL.

odpovědět »

Petr
04.05.2018 13:29:46

 Dobrý den,co dát do pasti na ploštěnky? Mám jen krevetky a nepoužívám žádné mražené krmivo.

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
04.05.2018 13:34:57

 Dobrý den, jak je psáno v článku - do pasti na ploštěnky se vkládá krmivo (ideál je mražené krmivo pro akvarijní rybky, které seženete v každé akvaristice, případně se tam dá dát hovězí srdce, filé apod). Ploštěnky konzumují poměrně pestrou stravu, ale nejvíce je z mých zkušenostní lákají patentky, nítěnky apod.
JL.

odpovědět »

TOMÁŠ
03.04.2018 21:01:12

Zdravim zde všechny krevetkaře.
Prosím o radu i když je jich tu dost,s něčím jsem si donesl asi ploštěnky.Akvarium jsem měl pouze s krevetkami cca 6 měsicu,před měsicem jsem k nim přidal par rybek jako jsou neonky,razborky ale jen po tři kousky.Je to veselejši,vychazejí spolu dobře a krevetky se množi jsou vidět mimča.Prosim tedy poradte jak se těch potvor zbavit???v kombinaci s rybkami a malymi krevetkami,dvě sem viděl a vytahl ale jistě nebyly jediné.Děkuji vam všem za odpovědi.

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
04.04.2018 08:30:39

 Dobrý den, ploštěnkám a boji proti nim se věnuje ten článek, na který reagujete. Takže spolehlivá je ta No planaria a ideální je předtím jich co nejvíce chytit pomocí pastí či klasickým vybíráním.JL.

odpovědět »

Jitka
12.01.2018 13:44:46

 Něco se mi přisává na ryby, občas i na krevetky. Mohou to být ploštěnky? Přisávají se i na ryby? Nebo to budou pijavice.....

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
12.01.2018 15:48:07

 Dobrý den, spíše půjde o pijavku. Ploštěnky se nepřisávají v pravém slova smyslu. Napadnout mohou velmi oslabenou nebo maličkou rybku a svým tělem ji obalí a přilnou na ni. Rozhodně se ale nepřisají pouze ústním otvorem jak to známe u pijavek.

odpovědět »

Jitka
12.01.2018 16:16:33

 Ano, máte pravdu. Tady to se přisaje hlavou a "vlaje" za rybou.... Nasadila jsem do akva nové malé neonky, a pijavky mi je přes noc zlikvidovaly. Co s tím? Děkuji předem za radu.

odpovědět »

Jiří Libus
14.01.2018 20:22:11

 Pijavky z ryb se odstraňují tak, že se ryba vloží do jiné nádrže, tam se dá trocha soli a pijavka se pustí. Nicméně plošná likvidace pijavek je obtížná. Někdy pomůže i třeba No planaria zmiňovaná v článku, ale pijavek je více druhů a na některé to působí na jiné ne. Spolehlivější je je nechat vyhladovět - nechat cca 6 týdnů akvárium bez obratlovců - pijavky dlouho bez ryb nevydrží a přeruší se tím jejich vývojový cyklus.

odpovědět »

Bohumila
04.01.2018 23:51:08

Dobrý den, v akváriu se mi přemnožili tzv. šneci (okružáci) po zakoupení nové rostliny, tak jsem si koupila v akvaristice Surmovky, ale donesla jsem si s nimi k mému zděšení i ploštěnky. V akváriu mám Discuse, Ancistruse, tretry císařské, neonky a různé druhy "sumečků". Mohu také použít některý z přípravků? Bojím se abych velmi citlivé Discusy neohrozila, nemám náhradní akvárium na přelovení. Mám takový dojem, že za nedávným úhynem největšího modrého stojí právě tito parazité. Hubnul až na kost a to bez zjevných příčin. Nechci přijít o ty ostatní. Prosím o radu. Děkuji

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
05.01.2018 10:59:38

 Dobrý den, No planaria by neměla rybám uškodit. Flubenol a Panacur - tam pokud to dávkujete správně, tak také nevadí, ale musí být člověk hodně opatrný a přesný. Co se týče přemnožení plžů - vždy jde o to, že není dobré odstraňovat následek (tedy ty šneky ničit), ale spíše příčinu. Okružáci jsou užiteční a odstraňují zbytky potravy a další organický odpad, ale pokud je organického odpadu hodně, tak se přemnožují.
Ještě co se týče použití té No planarie či čehokoli co ničí ploštěnky, tak to většinou ničí i různý plankton (bakterie apod). S tím souvisí i změna v nitrifikačních a denitrifikačních procesech v nádrži apod. 

Zkuste se ještě před aplikací přípravku zamyslet na krmením, úhynem rostlin, nárustem řas a podobnými souvislostmi, zda nemají okružáci a ploštěnky hodně "žrádla" z nějakých zbytků apod. Většinou k eliminaci a následné likvidaci je potřeba přistoupit komplexně a postupně, aby nedošlo v nádrži k náhlým změnám v chemismu vody - zvláště u těch terčovců je potřeba být opatrný podobně jako u krevet.
JL.

odpovědět »

Bohumila
09.01.2018 10:32:15

 Dobrý den,
děkuji za odpověď, rybky krmím již více než rok velmi málo - ráno a v podvečer - čili nepřekrmuji. Řasy v akváriu také nemám, jen čas od času nějaký list zespodu odejde, tak ho odlovuji. Nemám nic proti okružákům, ba naopak, ale pokud z pár jedinců jsem záhy měla velké množství nalepených zárodků na skle a poté malé, které se nedají odlovit, pak jsem si pořídila Surmovky. Které tento problém zredukovaly na přijatelný stav, ale zároveň vyvstal nový. Spíše mi jde o to, že pakliže budu aplikovat No Planaria, nebudu moci vypnout filtr s provzdušňováním (jak je to skoro vždy uváděno u produktů), protože by mi terčovci uhynuly určitě. Zda to nebude vadit účinku přípravku a jestli ploštěnky mohou stát za úhynem ryb, které se nepohybují po dně. Je možné, že by terčovec při krmení (sbírají po dně granulát) spolkl i ploštěnku a on poté odešel, nebo je to nesmysl? A není na trhu ještě jiný přípravek šetrný právě k terčovcům?
Děkuji Brindzová

odpovědět »

Jiří Libus (správce stránek)
09.01.2018 13:41:09

 Dobrý den,
pokud je z pár jedinců okružáků najednou hodně okružáků, tak to ukazuje na přebytky organického odpadu. Jak se v akváriu vezme jsem jen nastínil možnosti - akvárium detailně neznám a každý má jinou míru v dávkách krmení apod. Mají-li hodně co jíst, pak se množí, nemají-li tak jen svůj stav udržují. Stejné je to i s ploštěnkami - většinou je nepozorujeme a jakmile jich je hodně, začnou lézt i nad substrát a chovatel je začně vidět i ve dne.

K No planarii - určitě nevypínejte filtraci, to ani na návodech nikde není. Vypnutí filtrace by nepříznivě ovlivnilo biologickou stabilitu nádrže, která už tak bude ovlivněna čímkoli, co zabíjí ploštěnky (vždy při úhynu byť jen malých bakterií, lasturnatek apod. vzniká dost organického tlejícího odpadu = nárůst dusičnanů apod.)

Nejlepší použití No planarie je rozmíchat ji ve vodě, vzít injekční stříkačku a aplikovat ji jehlou pod substrát - tak předejdeme velkému náhlému rozptýlení a odsátí filtrací. Zároveň pak působí právě v místech, kde se většina ploštěnek živí odpadem.

Pokud terčovec sežere ploštěnku, tak z ní má pár bílkovin a výživu a skoro žádný jiný vliv to na ně v dospělosti nemá. No planaria se prodává kvůli své šetrnosti právě do nádrží, kde ploštěnky nic nežere (ke krevetám a dalším choulostivým živočichům). Působí hlavně na bezobratlé živočichy. Pokud by krevetkáři měli možnost dát k drobným krevetám nějakou rybku větší než paví oko, tak by si tyto rybky s ploštěnkami poměrně rychle poradily. Sám jsem k tomuto účelu vždy choval gupky a mečovky, abych jejich potěr ve velikosti cca 1 cm používal k eliminaci těchto a jim podobných drobných tvorů, kteří mi vadili u krevet.

Jiný přípravek, který by byl šetrnější bohužel neznám. Ale jak píšu - dospělé rybě by ploštěnka nic hrozného dělat neměla. U potěru je to problém asi podobný jako u krevet..

JL.

odpovědět »

Zobrazeno: 21-40 z celkem 97
první | předchozí | následující | poslední